Sunday, November 10, 2013

Medical Student ေဆးေက်ာင္းသား

ကြ်န္ေတာ္ ေက်ာင္းသားဘဝေရာက္တာ (ဖဆပလ) ေခတ္မွာပါ။ ၄ တန္း၊ ၇ တန္း၊ ၉ တန္း၊ ၁ဝ တန္းေတြက အစိုးရစစ္လို႔ ေခၚတဲ့ တျပည္လံုး အတိုင္းအတာနဲ႔ စာေမးပြဲစစ္တဲ့ စနစ္ျဖစ္တယ္။ အခုဆို အရင္လို မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ၁ဝ တန္းကေတာ့ ခုလဲ မေျပာင္းေသးဘဲ အစိုးရစစ္ ျဖစ္ဆဲပါ။ ဒါေတာင္ ၁၂ တန္းစနစ္ ေျပာင္းေတာ့မလိုေတာ့ ၾကားေနရတယ္။ အဲဒီတံုးက ၁ဝ တန္းေအာင္စာရင္းက ေအာင္ခ်က္ ၁၄% မေက်ာ္ဘူး။ ဘြဲ႔ရဆိုတာ အေတာ္ကို နည္းေသးတယ္။ ဆယ္တန္းကို တကၠသိုလ္ဝင္တန္း ေခၚျပီး၊ ကိုးတန္းကို ဟိုက္စကူးလ္ဖိုင္နယ္ လို႔ေခၚၾကတယ္။ သူငယ္ခ်င္းတေယာက္က ကြ်န္ေတာ္တို႔ ရွစ္တန္း ေရာက္ေတာ့ "ဒု-အၾကိဳ-တကၠသိုလ္ဝင္တန္း" လို႔ ေခၚလိုက္တယ္။ အေတာ္ၾကံၾကံဖန္ဖန္ေျပာတတ္တဲ့ေကာင္။

ေရွးစကားေတြ ေျပာရအံုးမယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က ေကာလိပ္ေရာက္ရင္ ပဌမ ႏွစ္ႏွစ္ကို (အင္တာ)၊ (အင္တာ-မီဒီရိတ္) လို႔ ေခၚတယ္။ (အင္တာ-ေအ)၊ (အင္တာ-ဘီ)။ (ဘီေအ) အတြက္က (အိုင္ေအ)၊ (ဘီအက္စ္စီ) အတြက္က (အိုင္အက္စ္စီ)။ (အင္တာ) ေလာက္ေအာင္ရင္ဘဲ အေတာ္ဟုတ္လွျပီ။ (ဘီေအ) ဆိုရင္ ျမိဳ႕အုပ္ေလာက္ ျဖစ္မယ္။ (ဘီအက္စ္စီ) က အရွားသား။ အဲဒီအရြယ္တံုးက အေရးပိုင္၊ ဝန္ေထာက္ဆိုတာ တခုခု ျဖစ္ႏိုင္မယ္လို႔ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ထင္ခဲ့တယ္။ အဲလို မွန္းခဲ့မိတာက “အရြယ္နဲ႔ ေခတ္အေျခအေနေတြဟာ လူေတြ ျဖစ္ခ်င္တာကို လႊမ္းမိုးႏိုင္လို႔ဘဲ”။

ဆရာဝန္ျဖစ္ဘို႔ဆိုတာ အိပ္မက္ေတာင္ မမက္ပါဘူး။ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီေနာက္ “မဆလ” လို႔ အတိုေကာက္ေခၚတဲ့ ေခတ္မွာလဲ ဘာမဆို ခိုင္ခိုင္မာမာ လုပ္ရမွာမ်ိဳးကို ခဏခဏ ေျပာင္းခဲ့တယ္။ ဓါတ္ခြဲခမ္းထဲက (ဂီနီပစ္) ေတြလို ခံရတဲ့လူေတြ အမ်ားၾကီးထဲမွာ ကြ်န္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရတာကေတာ့ ပညာေရးနဲ႔ က်န္းမာေရးကိစၥေတြပါ။

ေဆးေက်ာင္းဆိုတာက ရန္ကုန္မွာ တခုတည္းကေန မႏၠေလး ဖြင့္လာတာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေရွ႕တင္ဆိုပါေတာ့။ အဲဒီတံုးက ဆရာေတြဟာ အိႏၵိယေသြးက မ်ားေသးတယ္။ (အင္တာ) ႏွစ္ႏွစ္မွာ (မိန္း) လို႔လူအမ်ားေခၚတဲ့ မႏၠေလးတကၠသိုလ္မွာ တက္ၾကရတယ္။ ဘာသာက (ဘိုင္အို) ယူရတယ္။ "ဘိုင္အို-ထိုင္ငို"လို႔ လူသိမ်ားတဲ့ေခတ္ေပါ့။ (အင္တာ) ေအာင္တာနဲ႔ ေဆးေက်ာင္းကို တက္ႏိုင္တယ္-မတက္ႏိုင္ဘူးျဖစ္တယ္။ သိပ္မၾကာခဲ့ဘဲ၊ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီေခတ္မွာ အေျပာင္းအလဲေတြ လုပ္လိုက္တာ ၁ဝ တန္းေအာင္ခ်ိန္ ဆံုးျဖတ္တာမ်ိဳး ျဖစ္လာတယ္။ ဝိဇၨာ-သိပၸံဆိုတာ ျဖစ္လာတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေဆးေက်ာင္းကို တန္းတက္ရခ်ိန္မွာ (မိန္း) ကေန (ဝသ) ေခၚတဲ့ မႏၠေလး ဝိဇၨာနဲ႔သိပၸံတကၠသိုလ္ ဆိုျပီး၊ ဆိုင္းဘုတ္ေျပာင္းလိုက္တယ္။

ကံတရားလို႔ေျပာတာကို ယံုၾကည္တယ္။ ဗုဒၶဘာသာတရားအရ ဆိုတာတင္မကဘူး၊ လက္ေတြ႔ဘဝအရပါ ယံုတာပါ။ အထက္တန္းေက်ာင္းသားဘဝ ျဖစ္ခဲ့တာတခုက အဲလိုသာ မဟုတ္ခဲ့ရင္ ကြ်န္ေတာ့္ဘဝလဲ အခုလို ဟုတ္ခ်င္မွဟုတ္မွာ။ ကြ်န္ေတာ္ (၉) တန္းေရာက္ေတာ့ အသက္က (၁၅) ႏွစ္ မျပည့္ဘူးတဲ့။ အဲဒါ စာေမးပြဲ မေျဖရဘူး။ တရားရံုးသြားျပီး “အသက္ျပည့္ပါတယ္” ၾကမ္းက်ိန္စာနဲ႔၊ ဇာတာအေကာင္းစားနဲ႔ တင္တာလဲမရဘူး။ ဒါနဲ႔ (၉) တန္းကို မက်ဘဲ ႏွစ္ခါ ေနခဲ့ရေရာ။

ကိုးတန္းေျဖမဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကို စစ္ဗိုလ္စုေဆာင္းေရးလုပ္တယ္။ (ဒီအက္စ္ေအ) ဝင္ေလွ်ာက္ေတာ့ မံုရြာမွာေရးေျဖ ေအာင္တဲ့သူတြက ရန္ကုန္မွာ ဗိုလ္ေရြးအဖြဲ႔ သြားေျဖရတယ္။ အဲဒီမွာလဲ ေရးေျဖ၊ ကာယလုပ္၊ စိတ္ပိုင္းေျဖ၊ ေျမပံုဖတ္၊ ေဆးစစ္တာေတြ အကုန္ေအာင္ျပီး ေနာက္ဆံုး မစစ္တာက က်လို႔ စစ္ထဲ မေရာက္ရဘူး။ ဆရာဝန္ျဖစ္ဘို႔ ကံကဖန္လာတာဘဲ။

ေဆးပညာက သိပၸံဘာသာရပ္မို႔ သိပၸံဘာသာတြဲယူမွ အဆင္ေျပတာမ်ိဳး။ ခက္တာက အဲဒီတံုးက တျပည္လံုးမွာ သိပၸံသင္ေပးႏိုင္တဲ့ ေက်ာင္းက သိပ္မရွိေသးဘူး။ ၁ဝ တန္းေရာက္တဲ့ႏွစ္မွာ ကုိယ္ေနတဲ့ေက်ာင္းကို သိပၸံသင္ေပးႏိုင္တဲ့ ဆရာ ၂ ေယာက္ ေရာက္လာေအာင္ ကံတရားက ဖန္တီးေပးလိုက္တယ္။ ဆရာေတြေရာက္မွ ရူပေဗဒ၊ ဓါတုေဗဒနဲ႔ သခ်ၤာကို တႏွစ္ထဲနဲ႔ သံုးႏွစ္စာ သင္ယူရတယ္။ အဲဒီေခတ္က ေနာင္ေခတ္နဲ႔ ကြာတာက သိပၸံဘာသာေတြ အားလံုး အဂၤလိပ္လို သင္ရတာ။ အာဏာသိမ္း အစိုးရ တက္ထာတာ ႏွစ္ႏွစ္ သံုးႏွစ္ရွိေသးတယ္၊ စာသင္လို႔ႏွစ္တဝက္ မရွိခင္ ျမန္မာစာက လြဲရင္ အဂၤလိပ္လို မသင္ရ လို႔ ညႊန္ၾကားတယ္။ သခ်ၤာကလြဲရင္ ဗမာလို ေျပာင္းသင္ရ ျပန္ေရာ။ ႏိုင္ငံတကာ ဘာသာစကား အားမေပးေတာ့တာ၊ တလြဲဆံပင္ေကာင္းခဲ့လို႔။ စာေမးပြဲေျဖရင္လဲ ဗမာ-အဂၤလိပ္ ကျပားေျဖႏိုင္တယ္။ “အရည္အခ်င္းေတြ ေရေရာတာမ်ိဳး” စခဲ့တာ အဲဒီကတည္းက။

အစိုးရသစ္က စီမံကိန္းေတြဆြဲေတာ့ တႏွစ္ကို ဆရာဝန္ ၅ဝဝ ထုတ္ရမွာတဲ့၊ သိပၸံမသင္ဘူးသူေတြပါ ေခၚမွ ငါးရာက ျပည့္မွာကိုး။ ဘာခက္လဲ လူၾကံရင္ ဘာခံႏိုင္မလဲ။ တီထြင္ရတာေပါ့။ အဲဒီ စမ္းသပ္မႈကို ကြ်န္ေတာ္ လႈိက္လိႈက္လွဲလွဲ ၾကိဳဆိုပါတယ္။

ဆယ္တန္းေအာင္ အမွတ္ေတြကို စုစုေပါင္းနဲ႔စဥ္လိုက္ရင္ သိပၸံသမားေတြက တပမ္းသာတယ္။ ဝိဇၨာဆရာ-ဆရာမေတြက အေတာ္ အမွတ္ေပး ႏွေျမာၾက မဟုတ္လား။ အခုထိဘဲဗ်။ ဒါ့ေၾကာင့္ အမွတ္စုစုေပါင္း တခုတည္းနဲ႔ မဆံုးျဖတ္ဘဲ၊ ILA (Intelligent level + Aggregate) စနစ္ကို ထြင္လိုက္တာဘဲ။ ဆိုလိုတာက ဘာသာရပ္တိုင္းကို ဂရိတ္ ဆယ္မွတ္စီနဲ႔ ေျပာင္းတယ္။ အမွတ္ ၃ဝ ကေန ၄ဝ ကို ဂရိတ္ ဘယ္ေလာက္၊ ၄ဝ ကေန ၅ဝ ဆိုဘယ္ေလာက္၊ စသျဖင့္ တြက္တာမ်ိဳး။ ဝိဇၨာသမားေတြ မနာေအာင္ လုပ္တာပါဘဲ။ ျမန္မာစာဆိုပါေတာ့ ၅ဝ ကေန ၆ဝ ဆို ဂရိတ္ ေကာင္းျပီ။ ဂရိတ္စုစုေပါင္းတာ တူေနရင္ အမွတ္ေပါင္း အနည္းအမ်ားနဲ႔ အဆင့္စီတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ ဘယ္ေလာက္ ကံေကာင္းလဲ ဆိုေတာ့ ျမန္မာစာကို ၆၁ မွတ္ရလိုက္တာ ဂရိတ္ ေကာင္းသလား မေမးနဲ႔။ ျမန္မာစာေၾကာင့္ ေဆးေက်ာင္းေရာက္ရတာလို႔ေတာင္ ေျပာရမလားဘဲ။

ဆယ္တန္းေဂဇက္ထြက္ျပီး ပညာေရးစနစ္က အေျခမက်ေသးလို႔ ခ်က္ခ်င္း ေကာလိပ္ဆက္မတက္ၾကရဘူး။ အလဲ-အေျပာင္းေတြေပါ့။ “လဲတဲ့လူေတြ လဲျပီး၊ တက္လာသူေတြက ေရွာက္ေျပာင္းတာ”ကို ေျပာခ်င္တာ။ ခုနစ္လ-ရွစ္လေလာက္ ၾကာတယ္။ “လုပ္အားေပး” ဆိုတာ စခဲ့တဲ့ ေခတ္ေပါ့။ တျပည္လံုး မူလတန္းေက်ာင္းေတြကို ဆရာသြားလုပ္ရတာ။ ေနာင္ ေဆးေက်ာင္းကို ေရာက္ျပန္ေတာ့လဲ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားေတြ ေက်ာင္း ပိတ္ရက္မွာ ကုန္သြယ္ေရး စာရင္းေတြ ဝင္လုပ္ရတဲ့ လုပ္အားေပးဆိုတာ လုပ္ရဘူးေသးတယ္။ “အဓမၼလုပ္အားေပး” လို႔ မေခၚေသးပါဘူး။

တကၠသိုလ္ဝင္ခြင့္စာအုပ္ ျပာစိမ္းစိမ္းေလးေတြ တအုပ္စီရတယ္။ ဦးစားေပး (၃) မ်ိဳး ေရြးႏိုင္သတဲ့၊ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ႏွစ္ခုနဲ႔ (ေမဂ်ာ) တခု ေရးတင္ရတာ။ (ေမဂ်ာ) ကိုစတာလဲ အဲဒီေခတ္ေပါ့။ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းဆိုတာ ေဆး၊ သြား၊ စက္မႈ၊ တိကု၊ စိုက္ပ်ိဳးေရး၊ ဆိုတာေတြ။ ကြ်န္ေတာ့္အမွတ္က အေကာင္းထဲပါေနေတာ့ ထိပ္ဆံုးက စ ကိုင္တာဘဲ။ ေဆးကို ပဌမဦးစားေပး၊ ဟုတ္ျပီ။ ဒုတိယ ဘာေရြးမလဲ။ အစဥ္အတိုင္းက ေဆးျပီးရင္ စက္မႈ၊ စက္မႈထဲက ဗိသုကာဆိုတာ အဲဒီအခ်ိန္က ကြ်န္ေတာ္ အၾကိဳက္ဆံုးဘဲ။ စိတ္ကူးေလးေတြ ေျပာင္းလာျပန္တာ။ ကြ်န္ေတာ္က ပံုဆြဲဝါသနာပါတာမို႔ ပံုေတြ၊ ဒီဇိုင္းေတြနဲ႔ဆို ကိုက္မယ္ထင္တာကိုး။

အဲ႕႕႕ ဒါေပမဲ့ ကြ်န္ေတာ့္မိဘေတြက ရန္ကုန္သြားျပီး ေက်ာင္းမထားႏိုင္ခဲ့ပါ။ စိတ္မေကာင္း တခ်က္မွမျဖစ္ပါဘူး။ ေဆးေက်ာင္းက မႏၲေလးမွာလဲ ရွိတာဘဲ။ အဲေတာ့ မႏၲေလးမွာဘဲရွိတဲ့ စိုက္ပ်ိဳးေရးက ဒုတိယဦးစားေပး ေရးခ်လိုက္တယ္။ တတိယ ေမဂ်ာကေတာ့ ဆယ္တန္းေအာင္မွတ္ထဲက အမ်ားဆံုးရထားတဲ့ ဓါတုေဗဒ။

အေျဖထြက္ေတာ့ မႏၲေလးေဆး။

Dr. တင့္ေဆြ

1 comment:

ZENITH said...

Nice posts dr It cool.