Tuesday, November 12, 2013

Preventive and Curative Medicine ကာကြယ္ေရး ႏွင့္ ကုသေရး

ေဆးပညာ စသင္ရကတည္းက ၾကားၾကားေနရ၊ အခုထိ ခိုးလိုးခုလုရွိတဲ့ ေရးခ်င္တာေလးက “ကုသေရးနဲ႔ ကာကြယ္ေရး”။ သူမ်ားေတြေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး၊ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ အပိုင္း (က) မွာ ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လူမႈေရးေဆးပညာ သင္ရေတာ့ ကြ်န္ေတာ့္ အဖို႔ေတာ့ အေတာ္ပ်င္းရိခဲ့တဲ့ ဘာသာရပ္ပါ။ သင္ေပးတဲ့ ဆရာအေပၚလဲ တည္ႏိုင္တယ္။ ဘာသာရပ္ရဲ႕ ဆြဲေဆာင္မႈလဲပါမယ္ ထင္တာဘဲ။ ေသျခာတာကေတာ့ အသင္ခံရတဲ့ ေမာင္ေက်ာင္းသားရဲ႕ အခံကိုက အထံုနည္းတာ ျဖစ္မယ္ထင္ပါရဲ႕။ ေနာက္ၾကမွ “ေအာ္ ႕႕႕ ငါ့ကိုယ္ငါၾက အထံုဗီဇလြဲခ်ျပီး၊ အာစရိယႏြယ္ဝင္ သင္ဆရာကိုေတာ့ အသင္အျပမေကာင္းဘူးထင္ခဲ့မိတာ အျပစ္မလြတ္ပါလား” လို႔ သေဘာေပါက္မိပါတယ္။ “ကန္ေတာ့ပါ ဆရာမ်ားခင္ဗ်ား။”

ေက်ာင္းျပီးသြားေတာ့ အသီးသီး အသကအသက ေနရာေဒသအမ်ိဳးမ်ိဳး ေရာက္ကုန္ၾကေရာ။ ေဆးကုေပးရတဲ႔ ေဆးရံု ဆရာဝန္တို႔၊ ေရာဂါတိုက္ဖ်က္ေရးလုပ္ေနရတဲ့ စီမံကိန္း-ဆရာဝန္တို႔၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဘက္ေရာက္သြားတဲ့ ဆရာဝန္တို႔၊ စသျဖင့္ လိုင္းေတြကြဲျပားသြားရေတာ့တယ္။

အဲဒီေခတ္က ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္၊ လုပ္ခ်င္တာကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေရြးဘို႔ဆိုတာ သာမန္ေျပာရရင္ မျဖစ္ႏိုင္ခဲ့ပါ။ အခုေတာ့ သိတဲ့အတိုင္းပါဘဲ။ အနည္းစုဆိုရင္ ဆရာဝန္ေတာင္ျဖစ္ခ်င္တာမဟုတ္ဘဲ၊ ေဆးေက်ာင္းေရာက္လာရတာရွိတယ္။ ေက်ာင္းျပီးျပန္ေတာ့လဲ စာဆက္သင္ခ်င္သူေတြ-ဆက္သင္ႏိုင္သူေတြ ရွိသလို၊ မသင္ခ်င္-မသင္ႏိုင္သူေတြလဲ ရွိတာေပါ့။ ဘြဲ႔လြန္တက္ခ်င္အံုးေတာ့ ဝါသနာအပထားလို႔၊ ဘာဘြဲ႔လြန္ရေတာင္မွ လုပ္မရတာေတြ အမ်ားၾကီးဘဲ။ တျဗစ္ေတာက္ေတာက္ ဘယ္ေလာက္ေျပာေျပာ၊ ဗမာပီပီ ေနာက္ဆံုးၾက ကံေပါ့ဗ်ာ။

(၇) ႏွစ္ျပီးလို႔ အလုပ္လုပ္ရသူဆရာဝန္က ပိုမ်ားတယ္။ ဒီခါၾကျပန္ေတာ့ တမ်ိဳး။ နယ္စြန္-နယ္ဖ်ားေရာက္သြားရသူနဲ႔ ေဆးရံုၾကီးငယ္ေတြ ေရာက္သူနဲ႔။ အကပ္-အယပ္ မေတာ္သူမ်ား၊ ကံတရားဘဲ မဟုတ္ျပန္ပါလား။ စြန္႔စြန္႔စားစားဆိုရမလား၊ ခ်ီးမြမ္းရမလား၊ တိုင္တပါးေရာက္သြားသူေတြကလည္း မနည္းပါ။ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေလာက္မွာ ျပန္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ အေရာင္အေသြးစံုညီ၊ ဘဝကိုယ္စီနဲ႔ေပါ့။ နဲနဲ ကဗ်ာဆန္သြားျပီ။

ဘယ္ေနရာေတြ၊ ဘာေတြ၊ ဘယ္လို၊ အမ်ိဳးစံုေနေအာင္ ကြဲျပားေပမဲ့ ခ်ဳပ္လိုက္ရင္ ႏွစ္မ်ိဳးထဲလို႔ ေျပာၾကည့္မယ္။ “လူနာကို ေဆးကုေနရသူေတြနဲ႔ တိုက္ရိုက္ေဆးမကုရသူေတြ”။ ဒါကလဲ အလုပ္အကိုင္နဲ႔ ခြဲျခားတာမို႔ ျပႆနာလုပ္စရာမရွိပါ။ ေရးခ်င္တာက အထင္-အျမင္ မတူၾကတာကိုပါ။ ေဆးကုေနသူေတြကို “ေဆးဘဲကုေနတယ္၊ ကာကြယ္ေရးမလုပ္ဘူး” ဆိုၾကတယ္။ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်းကဲ့ရဲ႕တာလို႔ေျပာရင္ ေျပာတဲ့လူက ရိုင္းရာၾကမယ္။

က်န္းမာေရးမွာ ကာကြယ္ေရးဆိုတာ အင္မတန္အေရးၾကီးတာကို လက္ခံပါတယ္ဗ်ာ။ အၾကြင္းမဲ့လို႔ေတာင္ သံုးလိုက္ ခ်င္ေသး။ ကြ်န္ေတာ္ေျပာခ်င္ေနတာက ကုသေရးနဲ႔ ကာကြယ္ေရး ဘယ္ဟာက ပိုအေရးပါတယ္-မပါဘူး မဟုတ္ပါ။ ကုသေရးနဲ႔ ကာကြယ္ေရး၊ လိုင္းတခုမွာ လုပ္ေနတဲ့ ဆရာဝန္တေယာက္ဟာ ေနာက္လိုင္းကို မလုပ္ဘဲမေနဘူး ဆိုတာပါ။

တေန႔ကဘဲ ဆရာဝန္ေတြ စုေရးေနတဲ့ အင္တာနက္အုပ္စုမွ ဖတ္လိုက္ရတာရွိတယ္။ စပါယ္ရွယ္လစ္ေတြ သူ႔ စပါယ္ရွယ္ မဟုတ္တဲ့ ေရာဂါလူနာေတြကို ကုေပးတာကို ေရးတဲ့ဆရာက (အက္သစ္) ရႈေဒါင့္ကေနေရးတယ္။ “သိုးမဲ” လို႔ေတာင္ ေခၚလိုက္ေသး။ မ်က္ခမ္းစပ္တိုက္ဖ်က္ေရးဆရာဝန္ ေတာဆင္းေတာ့ ဆရာက်မဗိုက္နာေနလို႔ လို႔ေျပာလာရင္၊ ဆရာဝန္ ဘာလုပ္မလဲ။ ဒီေတာ့ ေယဘုယ်ခ်လိုက္ရင္ “ဆရာဝန္မ်ား ေဆးကုၾကသည္”။ ကြ်န္ေတာ္ ဆက္ခ်င္တာက “ေဆးကုယင္းနဲ႔ ပညာေပး-ကာကြယ္ေရးလဲလုပ္ၾကသည္”။

တိုင္းျပည္ အျပင္ေရာက္ေနတဲ့ ဆရာဝန္ေတြအမ်ားၾကီးရွိတယ္။ (ေဖၚဂြတ္) ေတာ့ (ေဖၚဂြတ္) ဘဲ။ ေကာင္းတာ မေကာင္းတာက က႑တခု။ ကိုယ့္ဆံုးျဖတ္ခ်က္နဲ႔ကိုယ္ ေရြးခ်ယ္ျပီး၊ ေကာင္းမယ္ထင္လို႔ထြက္လာရင္ (ေဖၚဂြတ္) ဘဲေပါ့။ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ေတြအၾကား ေျပာၾကတာက “ေဆးမကုတဲ့ ဆရာဝန္”၊ “ေဆးဘဲကုေနတဲ့ ဆရာဝန္”။

ေဆးမကုတဲ့ ဆရာဝန္ဆိုတာ က်န္းမာေရးနဲ႔မဆိုင္တဲ့ တျခားတာဝန္ကို ေရြးလိုက္ၾကလို႔ပါ။ ေဆးဘဲကုေနတဲ့ ဆရာဝန္ ဆိုတာက ေဆးဘိုးဝါးခယူျပီး၊ ေဆးကုေနသူေတြကိုဆိုလိုတာ မဟုတ္ျပန္ပါ။ ထြက္လာစဥ္က ရည္ရြယ္ခ်က္အတိုင္း ဆရာဝန္အလုပ္မဟုတ္တာ (ဥပမာ ႏိုင္ငံေရး) လုပ္ေနရင္းက ရသမွ်အခ်ိန္ကေလးမွာ ေဆးကုေပးေနရသူေတြကို ဆိုလိုတာပါ။ ဒီဆရာဝန္မ်ိဳးေတြက ေဆးဘဲကုေပးေနတယ္၊ ျပည္သူ႔က်န္းမာေရးမလုပ္ဘူလို႔ လက္ညႇိဳးထိုးခံရပါတယ္။

တတ္လဲတတ္ေလေတာ့ အကိုးအကား၊ အညႊန္းေတြေတာင္ ထည့္ေျပာေသးတယ္။ (အယ္လ္မာတာ) ေၾကညာခ်က္ ၁၉၈၇ ကေန စေျပာတယ္။ အခု ကဇာကစၥတန္ႏိုင္ငံေပၚလာေတာ့ (အယ္လ္မတီ) ျဖစ္သြားျပီေနာ္။ ပန္းသီးတို႔ တိုင္းျပည္ဆုိဘဲ။ သိေတာ့သိတာေပါ့ဗ်ာ။ “အားလံုးက်န္းမာ သကၠရာဇ္ ၂ဝဝဝ မွာ” ဆိုတာကို ေအာ္ခဲ့လုပ္ခဲ့ၾကတာ ဆရာဝန္တိုင္း မဟုတ္ပါလား။ အခု ဘယ္ခုႏွစ္ေရာက္ျပီလဲဗ်။

ေဆးပညာကေန က်န္းမာေရးလို႔ ေခၚလိုက္တာနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးပါလာျပီ။ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာက တျခားေတာ့မထင္ပါနဲ႔၊ ကြန္ျမဴနတီ၊ တိုင္းျပည္၊ ကမာၻ၊ စၾက္ာဝဠာ စသျဖင့္ က်ယ္ျပန္႔တဲ့ အတိုင္းအတာကို ထည့္တြက္ရ၊ လုပ္ရတာတို႔၊ ေဆးပညာ သိသူေတြအျပင္ တျခားနယ္ပယ္က ပုဂၢိဳလ္ေတြပါ ပါလာရတာတယ္။ ဒီအခါမွာ “ဆရာဝန္မ်ားက ေဆးစကားထက္မက အမ်ားၾကီးပိုေျပာလာၾကတယ္။ တခ်ိဳ႕ၾက ေဆးနဲ႔မဆိုင္တာသာ ေျပာလာၾကတယ္။ ” ကြန္ျမဴနတီ ေခါင္းေဆာင္လို၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေခါင္းေဆာင္လို ေျပာလာၾကတယ္။ အတူတူခ်င္းကို အတူတူမဟုတ္ဘူး ထင္ျမင္လာၾကတယ္။

သိပ္ ေခတ္ေနာက္က်န္ေနတဲ့ ေနရာေဒသေတြအတြက္ “ဆရာဝန္မရွိရင္၊ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ”။ “အမ်ိဳးသမီးမ်ား ဆရာဝန္ မရွိရင္ ဘာလုပ္မလဲ” စတဲ့ စာအုပ္ေတြဟာ အၾကိမ္ၾကိမ္ထုတ္၊ ဘာသာေပါင္စံုျပန္ဆိုရတဲ့အထိ ေခတ္စားလာတယ္။ ဗမာျပည္အတြက္လည္း တကယ္အသံုးဝင္လွပါတယ္။ နယ္စပ္ေတြ၊ ဒုကၡသည္ေတြရွိတဲ့ ေနရာေတြမွာဆို က်န္းမာေရး (ဘိုင္ဘယ္) ျဖစ္ေရာ။ အသံုးေတာ့ အေတာ္ဝင္ပါရဲ႕၊ ဒါေပမဲ့ ကြ်န္ေတာ့္အျမင္က သူ႔ေနရာနဲ႔သူသာ ျဖစ္သင့္တယ္။ ေဆးစစ္စရာ၊ ကုစရာေတြ အဆင့္သင့္ရွိေနတဲ့ေနရာေဒသေတြမွာ အဲဒီ (ဆရာဝန္မရွိရင္ ဘာလုပ္မလဲ) ေတြကို သံုးစရာ မလိုပါ။ မရွိသံုးလို႔ေတာ့ ေလွ်ာ့မေျပာတာ မဟုတ္ပါ။ ဆရာဝန္ကိုယ္တိုင္ကေန က်န္းမာေရး-လုပ္သား ဝင္လုပ္ေနတာ အျမင္မေတာ္ပါ။

“အိမ္မွာတင္ ဓါတ္ဆားရည္ေဖ်ာ္နည္း” ဆိုရင္ သိပ္သင္ဘို႔၊ ေဟာျပာဘို႔ေကာင္းတဲ့ အေၾကာင္းအရာတခုပါ။ အဆီအေငၚ မတည့္တာေလးတခု ေရးရအံုးမယ္။ ႏိုင္ငံၾကီးတခုရဲ႕ ျမိဳ႕ေတာ္ၾကီးမွာ ဝမ္းပ်က္တာကို ဆရာဝန္မရွိရင္၊ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ စာအုပ္ထဲက ဓါတ္ဆားရည္ေဖ်ာ္နည္းအတိုင္း ဆရာဝန္ကခိုင္းပါတယ္။ သူ႔လူနာက “က်မေတာ့ အဲလိုလုပ္မေနႏိုင္ဘူး၊ ဆိုင္က ၃ က်ပ္ေပး ဝယ္ေသာက္မယ္” တဲ့။ ဒီလို ဆရာသမားမ်ိဳးေတြက ျပည္သူ႔က်န္းမာေရး ဆူပါ-စပါယ္ရွယ္လစ္ေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ ေနာက္ျပီး (ပေရာဂ်က္) ဆရာဝန္ေတြ၊ ဟိုေကာ္မတီ၊ ဒီေကာ္မတီမွာ တာဝန္ရွိဆရာဝန္ေတြက တမ်ိဳး။ ေဆးကုေနတဲ့ ဆရာဝန္မ်ိဳးဆိုရင္ အမ်ိဳးသားက်န္းမာေရး အျပင္ဘက္ကလူေတြလို႔ အစည္းအေဝးေတြ၊ သင္တန္းေတြမွာ ပို႔ခ်တတ္ၾကတယ္။

က်န္းမာေရးပညာေပးတဲ့အလုပ္ဆိုတာ အေတာ္မလြယ္တဲ့အလုပ္ပါ။ ရိုးရိုးရွင္းရွင္းေလးနဲ႔မရတဲ့ အလုပ္မ်ိဳးပါ။ ကြ်န္ေတာ္က တီတြင္ၾကံဆနည္းေတြ အျမဲရွာပါတယ္။ “ကဲ႕႕႕ လာၾကပါ၊ ၾကြၾကပါ၊ ပညာေပးေဟာေျပာမယ္” ဆိုတာက နည္းတခုသာ ျဖစ္တယ္။ ပညာေပးပြဲတခု လုပ္ျပီးျပီလို႔ေတာ့ အစီရင္ခံစာထဲ ထည့္ေရးႏိုင္တာေပါ့။ (ပင္ပလက္) တခု ထုတ္မယ္၊ ေလးေရာင္ျခယ္ ပံုေတြနဲ႔။ ေကာင္းပါတယ္။ ပညာေပးစာအုပ္တအုပ္ ဘာသာျပန္မယ္။ ေကာင္းတာဘဲ။ ကက္ဆက္ ေခတ္ကုန္ျပီ စီဒီနဲ႔ ထုတ္မယ္။ ဗြီစီဒီ ပိုေကာင္းတာဘဲ။ သင္တန္းေပးမယ္။ တဖြဲ႔က ဘယ္ႏွစ္ေယာက္စီ။ ခြဲတမ္းခ်။ ေကာင္းျပန္ေသးတာပဲ။ အဲ႕႕႕ ႏွစ္ အေတာ္ၾကာလို႔ ျပန္ဆန္းစစ္လိုက္ရင္ ဘယ္ေလာက္ အက်ိဳးမ်ားလာသလဲဆိုတာက ပိုအေရးၾကီးပါလိမ့္မယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕က်န္းမာေရးအဆင့္ ေျပာရရင္ ရွက္စရာပါဗ်ာ။ ကုိယ့္ေအာက္မွာ ဘယ္ႏွစ္ႏိုင္ငံဘဲ ရွိသလဲ။ စုစုေပါင္း (၁)။

ေဆးကုေနသူဆရာဝန္ဟာ တကယ္မက်န္းမာသူလူနာေတြနဲ႔ နဖူးေတြ႔-ဒူးေတြ႔ ေတြ႔ေနရတယ္။ ဆိုပါစို႔ အသဲေရာင္ အသားဝါလူနာ။ လူနာကို ဘယ္လိုကဘယ္လိုျဖစ္တာ၊ ဘယ္လိုေနပါ၊ စသျဖင့္ေျပာရတယ္မဟုတ္လား။ ႏွစ္ကိုယ္ျခား ေျပာရတာ မဟုတ္ဘူးေလ။ လူနာေစာင့္ေတြလဲပါတယ္။ ေဘးမွာလဲ တျခားလူနာေတြရွိတယ္။ အဲဒါ ပညာေပးေနတာ မဟုတ္ဘူးလား။ ကာကြယ္ေရးလုပ္ေနတာ မဟုတ္လား။ လူ႔စိတ္ဆိုတာ သိတဲ့အတိုင္း အခုျဖစ္ေနတာကို ပိုအာရံုစိုက္တတ္တယ္။ ေဟာေျပာပြဲလာ နားေထာင္ရတာမ်ိဳးနဲ႔ မတူဘူး။ က်န္းမာေရးေဟာေျပာပြဲလုပ္ရင္ (အင္ဂ်ီအို) က ဆိုက္ကားခေပးမွ၊ ဆရာဝန္က ေဟာေျပာျပီးရင္ ေဆးကုေပးမွ လူလာတယ္။ ကိုယ့္ေရာဂါအတြက္ ကိုယ့္စရိတ္နဲ႔ကိုယ္ လာတဲ့လူနာေတြကို ဖမ္းျပီး၊ တန္းျပီးေျပာျပရတာက ပိုထိေရာက္တယ္။ အသံခ်ဲ႕စက္မလိုဘူး။ နဲနဲအသံျမႇင့္ေျပာလိုက္ရံုဘဲ။ နားေထာင္တဲ့လူက သူ႔ဝမ္းနာနဲ႔သူ။ သူခံစားေနရတာသာ သိခ်င္တယ္။ သိခ်င္လိုက္တာမွ အရမ္းကိုသိခ်င္ေနတာ။ ပညာေပးလို႔ အေကာင္းဆံုး အခ်ိန္နဲ႔ အသင့္ေတာ္ဆံုးေနရာျဖစ္ပါတယ္။

အထူးကုဆရာဝန္တဦးကို ေဆးကုတဲ့ဆရာလို႔ သတ္မွတ္ၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။ အဲဒီဆရာေတြက က်န္းမာေရး ပညာေပး စာေတြေရးမယ္။ ေရဒီယိုနဲ႔ တီဗြီကေန သူ႔ဘာသာရပ္အေၾကာင္း ေဟာေျပာၾကတယ္။ က်န္းမာေရး ပညာေပးတာဟာ ကာကြယ္ေရးလုပ္ေနတာ မဟုတ္ပါလား။ ဆရာဝန္၊ သူနာျပဳေတြထဲမယ္ စာေရးဝါသနာပါသူ၊ စာေရးေတာ္တဲ့သူေတြ မနည္းပါ။ သူတို႔တေတြကေရးရင္ ပရိတ္သတ္ အားေကာင္းလို႔ ပညာေပးတာ ထိေရာက္တယ္။ (ဘေလာ့ခ္) ေတြ ေပၚလာေတာ့ နည္းေပါင္းစံုနဲ႔ေရးၾကတယ္။ အတံုးလိုက္ အတစ္လိုက္ မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ အသံေတြ၊ ရုပ္ေတြ၊ (မူဗြီ) ေတြပါလို႔ ဆြဲေဆာင္မႈ ပိုရွိတယ္။

တခ်ိဳ႕ေတြဆိုရင္ ေဆးကုေနသူလဲ မဟုတ္၊၊ (ပေရာဂ်က္) ဆရာေတြလဲ မဟုတ္ဘူး။ ဆရာဝန္ ႏွစ္မ်ိဳးႏွစ္စားမက ျဖစ္သြားေရာ။ ေရာက္ရာ အရပ္ကေန တတ္သိပညာ-မေနသာဆိုသလို ေရးၾကတာ၊ ဘာသာျပန္တာ၊ ေဆြးေႏြးတာေတြ လုပ္ေနၾကတယ္။ ဟို (ဘေလာ့ခ္) ကေန ဒီ (ဘေလာ့ခ္) ထပ္ဆင့္ ျဖန္႔ေပးသူ ရွိရင္ ပရိသတ္ပိုမ်ားသြားျပီေပါ့။ ရုပ္ရွင္ၾကိဳက္သူမ်ား အားလပ္ခ်ိန္မွာ ေအာက္နားက ပညာေပးစာေလး ဝင္ဖတ္သြားတတ္သလို၊ ဘာသာေရး (ဘေလာ့ခ္) ထဲက က်န္းမာေရး ေရးထားတာေလး ေတြ႔သြားမ်ိဳးလဲရွိတယ္လို႔ ကြ်န္ေတာ့ (ဘေလာ့ခ္-စီေဘာ္က္စ္) ကေနသိရတယ္။

(ကြန္ဒြမ္) ေဝတာတို႔၊ ေရသန္႔ေဆးျပားေပးတာတို႔ကို ေဆးကုေပးဆဲ့ေဆးခန္းကေန လုပ္ပါတယ္။ လိင္ကတဆင့္ ကူးစက္ေရာဂါအေၾကာင္းကို ဆရာမေတြကိုသင္ေပးထားျပီး၊ သူတို႔ကေန အမ်ိဳးသမီးခ်င္း ေျပာျပခိုင္းပါတယ္။ သားဖြါးေပးရင္း မ်ိဳးပြါးပညာေျပာျပတယ္။ ဒါေတြဟာ ထိေရာက္လက္ေတြ႔က်တဲ့ ကာကြယ္ေရး-ပညာေပးေရးေတြ မဟုတ္ပါလား။

ခ်ဳပ္လိုက္ခ်င္တာက ဆရာဝန္တိုင္းသည္ ဆရာဝန္တို႔ လုပ္အပ္သည္မ်ားကို တတ္စြမ္းသေရြ႕လုပ္ၾကသည္။ ေဆးကု-ကာကြယ္-ပညာေပး၊ အေရးသံုးပါး အားလံုးျဖစ္ပါသည္ ခင္ဗ်ား။

Dr. တင့္ေဆြ
၇-၉-၂ဝဝ၉

No comments: