Monday, November 11, 2013

Reeducating medicine ေဆးပညာ ျပန္လည္သင္ယူျခင္း

ဆရာဝန္၊ က်န္းမာေရးမွဴး၊ သူနာျပဳနဲ႔ သားဖြါးဆရာမေတြဟာ ေဆးပညာကို (၁) ႏွစ္ခြဲကေန (၇) ႏွစ္ၾကာ စာသင္ခန္းေတြ၊ ဓါတ္ခြဲခန္းေတြနဲ႔ ေဆးရံုေတြမွာ သင္ယူၾကရတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ ေဆးပညာသင္ၾကားေရး “အေတာ္ေလး” အဆင့္အတန္း က်လာတယ္လို႔ ၾကားရ၊ ဖတ္ရ၊ သိရတာ “အေတာ္ၾကီး” စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရတယ္။ အခုျပင္မယ္ဆိုလို႔ ၾကိဳဆိုပါတယ္။

ေဆးပညာမွာ တျခားတျခားပညာေတြလိုဘဲ အသစ္ေတြ၊ ပိုေကာင္းတာေတြက ေပၚေနတယ္။ ေရာဂါပိုးေတြကလည္း ေဆးကို ငါးပိျဖစ္ေအာင္လုပ္တယ္။ ေဆးအေဟာင္းဆိုရင္ “ဖုတ္ေလတဲ့ငါးပိ၊ ရွိတယ္လို႔မထင္” ဆိုသလို “ပိုးစြမ္းေကာင္းေတြ” ျဖစ္လာေနၾကတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ေဆးပညာသင္တာမွာ စဥ္တိုက္-ဆက္တိုက္ သင္ယူေနဘို႔ဆိုတာ လိုအပ္တယ္။

ေက်ာင္းမွာတံုးက မသင္ခဲ့ရတာေတြ၊ အသစ္ေတြ႔ရ။ သင္ခဲ့တာေတြ တခ်ိဳ႕က “ေအာက္” သြားတာတို႔ အမ်ားၾကီး ေတြ႔ရတယ္။ ဘီပိုး၊ စီပိုး၊ ဝက္တုပ္ေကြး၊ AIDS ဆိုတာေတြက ဟုိအရင္က ဘယ္သင္ခဲ့ဖတ္ခဲ့ရမလဲ။ စာအုပ္ထဲမွာေတာင္ ပါတာမဟုတ္ဘူး။ အရင္အႏွစ္ ၂ဝ ေလာက္က (ပါရာစီတေမာ) ဆိုတာ ေဆးဝါးေဗဒမွာ တပိုဒ္စာေလာက္ သာပါျပီး၊ သိပ္မစြမ္းပါဘူး သတ္မွတ္ခဲ့ၾကတာ။ ခုေခတ္မွာ သူမပါဘယ္ေနရာမွမျပီးေတာ့ဘူး။ ဒါလဲ အသဲေရာဂါေတြ မ်ားလာျပန္ေတာ့ (ပါရာ) ကို တားရျပန္ေရာ။

ဒုကၡသည္ေတြကို ေဆးကုေပးဘို႔ရာ ကိုယ့္ကိုကူေပးမဲ့ လက္ေထာက္လိုတာမို႔ ဒုကၡသည္ေတြထဲက ဒုကၡခံႏိုင္သူေတြ လိုက္ရွာရတယ္။ သူတို႔ကို အရင္ဆံုး စာသင္ေပးရတယ္။ အခမဲ့ေဆးေက်ာင္း ေထာင္တာေပါ့။ ဟိုအရင္က “အသံုးလံုး” သင္တာ သြားအမွတ္ရတယ္။ သင္တန္းသား၊ သင္တန္းသူ အရြယ္ဆိုတာ ဘယ္ငယ္မလဲ။ စာသင္ခန္းလဲ ရွိတာမဟုတ္။ စာသင္ခ်ိန္ကိုလဲ အဆင္ေျပသလို။ (ပေရာဂ်က္) ေပးသူမ်ားက ေရာဂါကုေပးတာမ်ိဳးကို စိတ္မဝင္စားၾကဘူး။ ထိေရာက္တာ မထိေရာက္တာ ေဘးခ်ိတ္၊ ကာကြယ္ေရးတို႔၊ ပညာေပးတို႔၊ ေခတ္ေပၚေရာဂါ၊ (ဆီမီနာ) တို႔ကိုမွ သူတို႔က မ်က္စိက်တယ္။

သူမ်ားကို သင္ဘို႔ ျပင္တာနဲ႔ ကိုယ္ပါ ပညာေတြတိုးရတာမို႔ လက္ငင္းအက်ိဳးေပးတာလို႔ ေခၚမယ္ထင္ပါရဲ႕။ စာသင္ေပးမယ္၊ “ညည္းတို႔ ဘယ္အခ်ိန္အားလဲ၊ ငါေတာ့ တပါတ္ကို ဘယ္ႏွစ္ရက္၊ တေန႔ ဘယ္ႏွစ္နာရီ။ ဆိုက္ကားခလဲ မေပးႏိုင္ဘူး။ လက္ဖက္ရည္ တခြက္စီ အတူတူ ေသာက္ၾကတာေပါ့။”

ဒုကၡသည္ အမ်ားစုက ဗမာလို မတတ္ၾကဘူး။ ျမန္မာျပည္ထဲမွာ ဆရာဝန္လုပ္ခဲ့ရတံုးက သူငယ္ခ်င္းေတြ နယ္စြန္-နယ္ဖ်ား ျပည္နယ္မ်ား ေရာက္ၾကတာကို၊ သြားေရး-လာေရးေဝးတဲ့ အခက္အခဲေလာက္သာ ထင္ခဲ့မိတယ္။ အမွန္က ဘာသာစကား၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ရာသီဥတု စတာစတာေတြကလဲ တကယ့္ အခက္အခဲေတြပါလားလို႔ ေနာက္ၾကမွ ကိုယ္ခ်င္းစာမိလာတယ္။ တေယာက္ဆိုရင္ ၾကက္ကို လည္လွီးျပီး၊ သူ႔အိမ္ေရွ႕လာခ်တာမ်ိဳး ၾကံဳရဆိုဘဲ။ သူငယ္ခ်င္းေရ အခုမွသိတာ “ေဆာရီး” ကြာ။

ေဆးစာဆိုေတာ့ ဗိုလ္လုိ နဲနဲအေျခခံရွိတဲ့ သူမ်ိဳးျဖစ္မွ အဆင္ေျပတယ္။ ဗမာလိုနဲ႔ ဗိုလ္လိုပါ ႏွစ္မ်ိဳးလံုး “ေတာ့” ႏိုင္သူကို ဦးစားေပး ရွာရတယ္။ ရပါျပီတဲ့ တေယာက္စ၊ ႏွစ္ေယာက္စ။ ခက္ျပန္တာက သင္ေပးျပီး၊ တတ္သြားျပီး၊ မၾကာခင္ တတိယႏိုင္ငံကို ထြက္သြားၾကရေရာ့။ လူသစ္ ထပ္ရွာရျပန္ျပီေပါ့။ သူတို႔ကိုလဲအျပစ္မတင္ပါ။ ထြက္လာကတည္းက ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုး။ (ေဘာ္လန္တီယာ) လုပ္ဘို႔ အိုးပစ္၊ အိမ္ပစ္၊ တိုင္းျပည္ပစ္ ထြက္လာတာ မဟုတ္ဘူးေလ။ ထပ္ထပ္သင္ေတာ့ “စာသင္ေပးသူ စာေက်တာေပါ့” လို႔ အေကာင္းဘက္က ေတြးယူရတယ္။

ေဆးစာမွန္သမွ် ဗမာလိုက ရွိတာမဟုတ္။ ဒီေတာ့ အကုန္လံုးကို ဗမာလိုျပန္ရမယ္။ ဗမာလို ျပန္တာေတြက တေယာက္ တမ်ိဳးကမ်ားတယ္။ ဆိုပါေတာ့ အသဲ၊ အဆုပ္၊ ေလာက္ကေတာ့ တူတယ္။ ေဘလံုးတို႔၊ သရက္ရြက္တို႔ဆိုရင္ မတူခ်င္ေတာ့ဘူး။ သားအိမ္ဆိုတာအထိ တူေပမဲ့၊ “သားအိမ္အဝ” လား၊ “သားအိမ္ဝ” လား။ “သားအိမ္ေခါင္း” လား။ တျခားဆရာေတြ ဘာသာျပန္တာေတြ လိုက္ၾကည့္၊ အတုယူ၊ မေတြ႔ရင္ ကုိယ္ဖါသာ တီထြင္။ အားလံုးကို ဗမာလိုျပန္ထားဘို႔ရာ “ဘာသာျပန္ဆရာ” အရင္လုပ္ရတယ္။

ခႏၶာေဗဒ၊ ဇီဝကမၼေဗဒကစျပီး ေဗဒေတြ စံုသေလာက္ကို ဗမာမႈျပဳရတယ္။ စု-တု-ျပဳတာ မွန္သမွ် (ဘေလာ့ခ္) ထဲ သြင္းထား ရေသးတယ္။ စာသင္တာကို စိတ္ဝင္စားေအာင္ (မာလ္တီမီဒီယာ) လဲ လုပ္ထားရေသးတယ္။ ဗမာလိုဆိုတာက မရွိသေလာက္ ရွားတယ္။ တေန႔ကမွ အမ်ိဳးသမီး (ကြန္ဒြမ္) အသံုးျပဳနည္း (ဗီဒီယို-ဖိုင္) တခုရဘူးတယ္။ သူမ်ားႏိုင္ငံက (ဗီဒီယို) ေတြကလဲ ကိုယ့္လူမ်ိဳးေတြ မ်က္စိနဲ႔ သိပ္ကိုက္လွတာမဟုတ္ဘူး။ အေတာ္ၾကီး ေရြးရေသးေတာ့ “ဆင္ဆာ လူၾကီး” ျဖစ္သြားျပန္ေရာ။

သင္ေထာက္ကူေတြ အဆင္သင့္ေပမဲ့ မရေသးျပန္ဘူး။ စကားအသံုးအႏွဳန္းလိုျပန္ေရာ။ သင္ယူမဲ့သူေတြက ဗမာစကားကို ဗမာဆန္ရင္ နားမလည္ၾကတာက မ်ားတယ္။ ကိုယ့္ျမန္မာစာ-ျမန္မာစကားကို တမင္တကာ ခ်ရေတာ့တယ္။ ဆိုပါေတာ့ ခ်မ္းတယ္၊ ေခ်ာင္းဆိုးတယ္ဆုိတာမ်ိဳးက ျပႆနာမရွိဘူး။ “ကိုယ္ဝန္” လို႔ မယဥ္ေက်းေလနဲ႔၊ “မီးဖြားခ်င္လို႔လား” ေမးရင္ မ်က္ခံုးပင့္ ၾကည္မယ္။ က်င္ၾကီး၊ က်င္ငယ္ မေျပာနဲ႔ ဆီးတို႔၊ ဝမ္းတို႔ဆိုတာေတာင္မွ မရေလ။ အခက္ဆံုး ေျပာရမလား။ မ်ိဳးပြါးလမ္းေၾကာင္းကို သင္ေပးရတာ။ ဒီေတာ့ သူတို႔ထဲက ဗမာစကား အတတ္ဆံုးကို နားလည္ေအာင္ ေဝ့ဝိုက္ေျပာေပးျပီး၊ လက္ေထာက္-ကထိက အလုပ္ခိုင္းရတယ္။ ဒါနဲ႔ မရေသးရင္ “ေဘာ္ဒီ-လင္းေဂြ႔ခ်္” ပါရတယ္။ ဗိုက္ဆိုရင္ ကိုယ့္ဗိုက္ကိုဖိျပ။ “ေမာ္ဒယ္” ျဖစ္ရျပန္ေရာ။

ေဆးပညာ သင္ေပးရတာက တျခားစာမ်ိဳးနဲ႔ မတူဘူး။ တကယ္ကိုသိ၊ အမွန္အတိုင္း နားလည္၊ အဟုတ္ကုိ လုပ္တတ္မွ လက္လႊဲလို႔ ရမွာကိုး။ ဒါ့ေၾကာင့္ သင္ရတာ လက္ဝင္ပါတယ္။ စာသင္ခ်ိန္ရယ္လို႔ မလုပ္ႏိုင္ေတာ့တာၾကာျပီ။ ေမြးလူနာ ေစာင့္ရင္းသာ သင္ေပးႏိုင္ေတာ့တယ္။ လက္ေတြ႔ကေတာ့ ေျပာမေနနဲ႔၊ စာမေတြ႔ခင္က ေတြ႔ၾကရတာ။

ေတာ္တဲ့သူက ေတာ္ပါတယ္။ တေယာက္ဆိုရင္ တျခားႏိုင္ငံေရာက္ျပီး သူနာျပဳတက္ခြင့္ရသြားတယ္။ အခု ၄ ႏွစ္ သူနာျပဳေကာလိပ္ေအာင္သြားျပီ။ “တပည့္မေကာင္း ဆရာ့ေခါင္း” ဆိုတာ ေဆးပညာသင္တဲ့ေနရာမွာ ရာႏွဳန္းျပည့္ မွန္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ “က်ဳပ္ဆရာမေတြက ေတာ္ၾကတယ္” လို႔ ခဏခဏေျပာပါတယ္။

Dr. တင့္ေဆြ

No comments: